Comunicat: “No ha canviat res en l’estat espanyol que ens hagi de fer aturar la determinació de ser una República lliure i independent; faig una crida a la mobilització aquesta diada nacional”

| Activitats

L’Onze de Setembre és la diada nacional de Catalunya perquè recordem la pèrdua de la llibertat en mans de les tropes borbòniques. La defensa de la sobirania dels catalans va viure una batalla heroica als carrers de la capital, Barcelona, que va capitular després d’un setge llarg i penós. Les tropes que defensaven Catalunya estaven formades majoritàriament per la gent del poble, dels gremis de la ciutat, organitzats entorn de la Coronela, amb el Conseller en Cap, Rafael Casanova al capdavant. Les batalles que es van succeir les setmanes, els dies i les hores prèvies a la fi de la resistència van ser ferotges i van perdre-hi la vida milers de ciutadans que s’havien sentit cridats a defensar la llibertat, en lluita constant contra les tropes borbòniques, encapçalats pel general Desvalls, Marquès del Poal. L’Onze de Setembre, quan ens convoquem als carrers de Catalunya, fem memòria i homenatge de tots els lluitadors per la llibertat de Catalunya que ens han precedit.

I certament, també la diada ens serveix perquè el passat, la història, no es repeteixi. Els Països Catalans acumulem ja molts segles de demostracions reiterades de la manera com Espanya vol sotmetre els catalans, la nostra cultura, la llengua i l’economia. No hi ha hagut mai (ni hi serà) cap governant del Regne d’Espanya que respecti Catalunya com allò que és: una nació amb els drets que pertoquen i que són reconeguts en els tractats internacionals. La història recent també ens ho demostra i el record de la violència de l’estat contra la democràcia dels catalans és encara ben present i viu en la nostra retina i en la nostra pell.

Les mobilitzacions independentistes –l’Onze de Setembre i durant tot l’any- han estat el motor que ha fet avançar en el camí cap a la recuperació de la llibertat perduda, és a dir, cap a la independència. La mobilització ciutadana és l’única garantia de canvi, d’evolució, de transformació i de ruptura. La mobilització dels pobles és el principal símptoma de salut democràtica i de capacitat regenerativa. Per això, més que mai, ens cal recuperar la força mobilitzadora i el tremp de la societat civil que obligava els partits a posar-se d’acord i concretar el trajecte cap a la proclamació i la defensa de la independència.

No ha canviat res en l’estat espanyol respecte el 2015 i el 2017 que ens hagi de fer aturar la determinació de ser una República lliure i independent. Tot el contrari, els enganys successius de les taules de diàleg on sempre han explicat que mai concediran un referèndum d’autodeterminació per Catalunya haurien de ser un nou estímul per culminar allò que va quedar frenat després del Primer d’Octubre. El diàleg no existeix i és una trampa. Jo mateix com a president, amb la delegació enviada pel meu govern, ja vaig poder constatar que no hi ha més voluntat que el parany de frenar i distreure de l’objectiu pel qual vam fer el referèndum i vam rebre la violència de l’estat. El diàleg amb l’estat espanyol només serà possible després d’haver fet la independència i haver-la defensat.

Faig una crida a la mobilització aquesta diada nacional. Hem de recuperar la força de la societat civil organitzada perquè només així podrem acabar el camí iniciat. No podem deixar que tota la feina feta, tots els anys de lluita, mobilització, organització i preparació quedin enterrats per les renúncies i l’anestèsia del poder establert. Aquest Onze de Setembre ens veiem al carrer. Pels que van morir defensant Barcelona el 1714, per tots els que han lluitat per la llibertat al llarg dels segles i per un futur de dignitat i plenitud del poble català.

Quim Torra i Pla

131è president de la Generalitat de Catalunya