Skip to main content

També han respost...

Jaume C. Pons Alorda: 'Per a Josep M. Llompart la consciència cultural i la consciència nacional eren una mateixa cosa?'

| Respostes amb criteri

Respondre aquesta pregunta implicaria escriure des del punt de vista de Josep M. Llompart, cosa que lamentablement no és possible perquè fa 32 anys que va morir, i des d’aleshores la cultura catalana ha hagut d’aguantar un buit molt dur, ja que la feinada que va fer va ser irrepetible de tan monumental i de tan generosa.

Abans d’anar al tema voldria subratllar, per una banda, que cap persona ha igualat, encara, la ingentíssima quantitat de paratextos de tota mena com va redactar Llompart, i, per l’altra, poques vegades hem pogut trobar figures que hagin donat tant suport, i de manera continuada i successiva, a les diferents generacions literàries. El cas és que enguany celebram el centenari del seu naixement, i l’efemèride és una feliç excusa per recordar algunes de les seves aportacions més destacades.

Per a aquest Homenot total que va ser Josep M. Llompart la cultura era una possibilitat fèrtil i diversa, rica i complexa, que ajudava a bastir una identitat individual però també una fortalesa col·lectiva, per tant entenia la cultura talment un fonament personal i alhora nacional. Com a intel·lectual conscient de la situació dels Països Catalans, va saber trobar en la creació literària, en vers però també en prosa, espais d’investigació i de reflexió així com ponts d’unió amb altres cultures, en el seu cas la gallega, portuguesa i brasilera, que va ajudar a difondre a través d’unes traduccions emblemàtiques.

Cal reivindicar, a més a més, el Llompart poeta, conjugador de fusions, experimentador foixià a cada volum, confirmador de l’Amor i la Mort com a columnes cosmogòniques. Tenia la certesa que la poesia és una extraordinària contribució al món. Per tot el que va fer, Josep M. Llompart és recordat, valorat, reverenciat, estimat, celebrat, i s’ha convertit en un símbol, un exemple de com hauria de ser una persona, un ciutadà i un autor.


Jaume C Alorda 1 Jaume Cristòfol Pons Alorda (Caimari, 1984). Escriptor, traductor, editor i professor d’escriptura creativa. És comissari de l'Any Llompart@jaumeponsalorda

També han respost...