
També han respost...
-
Bartomeu Mestre: 'Com així cal reivindicar Bartomeu Barceló i Tortella?'
-
Jordi Miravet: 'Per què el General Moragues és considerat heroi i màrtir de la Nació Catalana?'
-
Enric Larreula: 'Hi ha alguna fórmula màgica perquè els nens dels Països Catalans es parlin en català entre ells?'
-
Joaquim Rabaseda: És cert que Igor Stravinski va dir 'més Garreta'?
-
Germà Capdevila: 'Per què les revistes són la porta d’entrada a la lectura?'
-
Martí Crespo: 'Per què és tan recomanable resseguir el rastre dels Països Catalans quan viatgem pel món?'
-
Quim Gibert: 'Per què Aragó necessita reivindicar-se tothora en relació amb el fet català?'
-
Víctor Pàmies: 'Per què la Paremiologia catalana comparada digital (PCCD) fomenta la divulgació de dites i refranys?'
-
Agustí Alcoberro: Per què ens cal un nou Congrés de Cultura Catalana, 50 anys després?
-
Lluís Duran: 'Per què fou tan important la resistència cultural durant el Franquisme?'
-
Jordi Rodó: ‘Es coneixen prou les Rutes de la Llibertat i tot el que van significar?’
-
Marcantoni Malagarriga-Picas: 'Per què la Llei d'Amnistia de 1977 vulnera la Llei de Recerca Biomèdica?'
-
Frederic Perers: Han aconseguit castellanitzar el català ‘sin que se note el cuidado’?
-
Anna Varderi: 'Per què el voluntariat és tan important en entitats com la Fundació Villavecchia?'
-
Joan Planes: 'Com valoram els deu anys d’activisme i lluita de l’Assemblea Sobiranista de Mallorca (ASM)?'
-
Joaquim Vilarnau: ‘L'estaca' és un himne internacional?
-
Víctor Alexandre: 'Per què fa 25 anys era tan impactant dir Jo no sóc espanyol?'
-
Jaume Roure i Brice Lafontaine: 'Per què hem de reivindicar Perpinyà la catalana?'
-
Ferran Çivit: 'Per què calia renovar el mapa dialectal català?'
-
Jordi Pardo: ‘Què són els Diàlegs amb Música de la Fundació Pau Casals?’
-
Adriana Bàrcia José: 'Per què cal reivindicar Aurora Bertrana?'
-
Pere Fortuny: 'Per què homenatgem les víctimes del franquisme al Fossar de la Pedrera?'
-
Berta Serra: 'Per què cal que docents, alumnes i famílies ens mobilitzem per a defensar la llengua?'
-
Anna Costal i Fornells: ‘Josep Anselm Clavé és autor de La marsellesa?’
-
Josep Vicent Frechina: ‘Per què Caramella mira la tradició com una vivència actual i no com un vestigi del passat?’
-
Òscar Palau: 'Què hi trobarem al festival de les variants dialectals de la llengua catalana?'
-
Marc Clotet: 'Per què és important la commemoració de l’Any Desvalls?'
-
Lluís Mont: 'Com podem promoure l'ús del català a la sanitat?'
-
Ramon Piera: ‘Conèixer i divulgar dades dels Països Catalans és apassionant?’
-
Rosario Palomino: 'Quin és l'objectiu de la campanya No em canviïs la llengua?'
Considera, Mateu Xurí, que la llibertat d'expressió té límits?
És incomprensible –o no– que a l’any 2021 hàgim d’escriure articles sobre la llibertat d’expressió. És intolerable que en una democràcia –o no– condemnin tuitaires, rapers o titellaires que critiquen i qüestionen el poder, l’statu quo. És injust que els jutgin pel que diuen, i és escandalós –o no– que facin els ull grossos amb els homòfobs, catalanòfobs, neonazis i altres herbes.
Com a glosador tenc clar que cada paraula que utilitz és sinònim de llibertat. La glosa –el rap, el teatre, la poesia…– se serveix de la ironia, la sátira, el sarcasme, la befa, la burla, la hipèrbole, etc. Però sobretot, s’origina per unes circumstàncies i es desenvolupa en un context determinat. Quantes vegades hem sentit en boca d’un polític, que l’han aplegat infraganti, “ho han tret de context?” Agafar una frase d’una cançó d’en Valtònyc, d’en Pablo Hasel o de qui sigui –perquè el següent pots ser tu– i dir que és enaltiment del terrorisme és treure les paraules de context i pixar fora de test (i de text)
N’hi ha molts que, voluntàriament, confonen la llibertat d’expressió amb un delicte d’odi; quan la llibertat d’expressió sempre va de baix cap a dalt i, en canvi, el delicte d’odi va en sentit contrari. El que passa, actualment, és que l’estat espanyol pretén silenciar qualsevol veu dissident que faci trontollar el sistema o que trastoqui els privilegis d’uns pocs. És contra aquests que hem de fer valer la llibertat, perquè són ells que cometran tots els delictes d’odi que facin falta perque mai no puguem ser lliures, ni individualment ni de forma col·lectiva.
Quan vaig a les escoles i als instituts, sempre faig saber als alumnes que glosant ens ho podem dir tot. Afegesc, però, que el glosador juga amb el llenguatge, amaga l’insult; cerca la subtilesa en lloc de la grolleria. Però, així i tot, fa servir tots els recursos perquè la crítica sigui clara i contundent. Sempre sabem quin és el joc verbal, quin codi utilitzam i en quin context ens movem. Valgui com exemple aquesta glosa que vaig fer quan va esclatar el cas Noos:
"N’Urdangarin, un gandul!
I la infanta, una esburbada!
Jo voldria que a escarada
els ficassin dins el cul
cada moneda robada".
Si faig aquesta glosa, està clar que no la podem llegir en un sentit literal; sinó que pretenc mostrar la indignació que em provoca el robatori descarat d’aquesta gent, a través de l’enginy lingüístic. O aquesta altra:
"Sou uns càncers
Colla d'humans maleïts!
Càncers de mida humana!
Escòria bruta que engana
els més dèbils i ferits.
Investigadors podrits
sense escrúpols ni valors...
Dels innocents pagadors,
que, absorts per mor de l'obstacle,
varen creure en el miracle,
en mereixeu els tumors".
Aquesta dècima rabiosa sorgeix a partir del cas minerval, cas en què pseudocientífics venien un medicament miraculós a malalts de càncer, fent-los creure que els curaria. També és un exemple del que explicam. Mai del món desitjaria un càncer a ningú; sinó que s’han d’entendre els dos darrers versos com un recurs perquè la crítica sigui més contundent.
Podríem posar moltíssims exemples, d’ara i de tostemps. El que ens toca viure només demostra la fragilitat democràtica d’Espanya, més acostumada a la dictadura i l’autoritarisme que no a la cultura de la llibertat.
No és la llibertat d’expressió que està en joc, és l’expressió de la llibertat que sorgeix a partir del lliure pensament. És aquesta la que ens volen coartar, la de l’esperit crític dels ciutadans lliures. N’hi ha que feim servir la llibertat en els nostres discursos; d’altres fan servir la por. L’expressió de la por sí que és condemnable.
Mateu Matas 'Xurí' (Santa Margalida, 1982).Glosador, impulsor i referent del món de la cançó improvisada.
[Cada setmana tindrem en aquest espai una veu de referència dels Països Catalans que respondrà breument una pregunta concreta]
També han respost...
-
Bartomeu Mestre: 'Com així cal reivindicar Bartomeu Barceló i Tortella?'
-
Jordi Miravet: 'Per què el General Moragues és considerat heroi i màrtir de la Nació Catalana?'
-
Enric Larreula: 'Hi ha alguna fórmula màgica perquè els nens dels Països Catalans es parlin en català entre ells?'
-
Joaquim Rabaseda: És cert que Igor Stravinski va dir 'més Garreta'?
-
Germà Capdevila: 'Per què les revistes són la porta d’entrada a la lectura?'
-
Martí Crespo: 'Per què és tan recomanable resseguir el rastre dels Països Catalans quan viatgem pel món?'
-
Quim Gibert: 'Per què Aragó necessita reivindicar-se tothora en relació amb el fet català?'
-
Víctor Pàmies: 'Per què la Paremiologia catalana comparada digital (PCCD) fomenta la divulgació de dites i refranys?'
-
Agustí Alcoberro: Per què ens cal un nou Congrés de Cultura Catalana, 50 anys després?
-
Lluís Duran: 'Per què fou tan important la resistència cultural durant el Franquisme?'
-
Jordi Rodó: ‘Es coneixen prou les Rutes de la Llibertat i tot el que van significar?’
-
Marcantoni Malagarriga-Picas: 'Per què la Llei d'Amnistia de 1977 vulnera la Llei de Recerca Biomèdica?'
-
Frederic Perers: Han aconseguit castellanitzar el català ‘sin que se note el cuidado’?
-
Anna Varderi: 'Per què el voluntariat és tan important en entitats com la Fundació Villavecchia?'
-
Joan Planes: 'Com valoram els deu anys d’activisme i lluita de l’Assemblea Sobiranista de Mallorca (ASM)?'
-
Joaquim Vilarnau: ‘L'estaca' és un himne internacional?
-
Víctor Alexandre: 'Per què fa 25 anys era tan impactant dir Jo no sóc espanyol?'
-
Jaume Roure i Brice Lafontaine: 'Per què hem de reivindicar Perpinyà la catalana?'
-
Ferran Çivit: 'Per què calia renovar el mapa dialectal català?'
-
Jordi Pardo: ‘Què són els Diàlegs amb Música de la Fundació Pau Casals?’
-
Adriana Bàrcia José: 'Per què cal reivindicar Aurora Bertrana?'
-
Pere Fortuny: 'Per què homenatgem les víctimes del franquisme al Fossar de la Pedrera?'
-
Berta Serra: 'Per què cal que docents, alumnes i famílies ens mobilitzem per a defensar la llengua?'
-
Anna Costal i Fornells: ‘Josep Anselm Clavé és autor de La marsellesa?’
-
Josep Vicent Frechina: ‘Per què Caramella mira la tradició com una vivència actual i no com un vestigi del passat?’
-
Òscar Palau: 'Què hi trobarem al festival de les variants dialectals de la llengua catalana?'
-
Marc Clotet: 'Per què és important la commemoració de l’Any Desvalls?'
-
Lluís Mont: 'Com podem promoure l'ús del català a la sanitat?'
-
Ramon Piera: ‘Conèixer i divulgar dades dels Països Catalans és apassionant?’
-
Rosario Palomino: 'Quin és l'objectiu de la campanya No em canviïs la llengua?'